Viac ako 30 rokov na trhu

108 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

03-03-2019

Výmena brzdovej kvapaliny

Väčšina moderných brzdových systémov používa syntetické brzdové kvapaliny na prenos hydraulického tlaku generovaného v hlavnom brzdovom valci do strmeňov a brzdových valcov. Vlastnosti kvapaliny sú preto veľmi dôležité pre celý brzdový systém.


V súvislosti s brzdovými kvapalinami by sa malo vyhnúť termínu „brzdový olej“, pretože aj najmenšia kontaminácia olejom môže zničiť gumené komponenty brzdového systému a tým viesť k jeho poruche. Fyzikálno-chemické vlastnosti brzdových kvapalín sú špecifikované v predpisoch SAE J 1703 (Society of Automotive Engineers), ktoré sú platné v mnohých krajinách. Tieto predpisy špecifikujú kritériá pre bod varu, chemickú inertnosť, miešateľnosť s vodou, napučiavanie gumy, koróziu a mazaciu schopnosť, ktoré je potrebné dodržiavať. Veľmi dôležitým bodom predpisov SAE je možnosť miešania jednotlivých brzdových kvapalín. Ešte dôležitejšia je bezpečnostná norma FMVSS č. 116, ktorú vyvinulo americké ministerstvo dopravy pre brzdové kvapaliny na báze glykolu DOT 3 a DOT 4 na základe predpisov SAE J1703. Požiadavky stanovené pre DOT 5 sa vzťahujú na brzdové kvapaliny na báze silikónu.


Norma DOT 5.1 sa vzťahuje aj na konvenčné brzdové kvapaliny, ktoré spĺňajú tieto podmienky a boli vyvinuté tak, aby spĺňali obzvlášť prísne požiadavky. Keďže brzdové kvapaliny DOT 5.1 neobsahujú silikón, možno ich bez problémov miešať s kvapalinami rovnakej špecifikácie (DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1).


1. Normy BF

  • SAE J1703/1704
  • ISO4925
  • FMVSS 116
  • J IS K 2233


2. Vysvetlenie štandardných symbolov

  • SAE: Spoločnosť automobilových inžinierov
  • FMVSS: Federálna norma bezpečnosti motorových vozidiel
  • DOT: Ministerstvo dopravy
  • ISO: Medzinárodná normalizačná organizácia
  • JIS: Japonský priemyselný štandard

SAE J1703 DOT3 DOT4 DOT5 DOT5.1
FMVSS 116 FMVSS 116
FMVSS 116 Silikónový základ FMVSS 116
ISO 4925 Trieda 3 SAE J1704 ISO 4925 Trieda 4 ISO 4925 Trieda 6 ISO 4925 Trieda 5-1
JIS K2233 Trieda 3 JIS K2233 Trieda 4


Rovnovážna teplota varu. ≥ 205 ° C ≥ 205 ° C ≥ 230 ° C ≥ 230 ° C ≥ 250 ° C ≥ 260 ° C > 260 ° C
Mokrý bod varu ≥ 140 ° C ≥ 140 ° C ≥ 155 ° C ≥ 155 ° C ≥ 165 ° C ≥ 180 ° C ≥ 180 ° C
Viskozita pri -40° (cSt) ≤ 1 800 ≤ 1500 ≤ 1800 ≤ 1500 ≤ 750 ≤ 900 ≤ 900

Špecifikácie brzdovej kvapaliny sa môžu používať v závislosti od vozidla a bŕzd, v súlade s predpismi a schváleniami výrobcu vozidla alebo brzdového systému. Aby ste predišli nesprávnemu použitiu, poraďte sa s výrobcom vozidla. Klasifikácia podľa normy ISO 4925 triedy 6 zodpovedá novo vyvinutým kvapalinám, ktoré sa vyznačujú nízkou viskozitou aj pri najnižších teplotách. Umožňujú väčšiu bezpečnosť a rýchlejšiu odozvu vozidiel so systémami ABS, ASR a ESP/DSC.


Brzdové kvapaliny

Brzdové kvapaliny na báze glykolu sú hygroskopické a pri kontakte s atmosférou sa čoraz viac obohacujú vodou. Táto vlastnosť zabezpečuje rovnomerné rozloženie obsahu vody v kvapaline. Zároveň sa nemôže vyskytnúť žiadna izolovaná voda, ktorá môže zamrznúť pri 0 °C a vrieť pri 100 °C. Ale aj ten najmenší obsah vody môže znížiť bod varu brzdovej kvapaliny. Výmena brzdovej kvapaliny Preto sa odporúča meniť brzdovú kvapalinu každý rok, nevyhnutne najneskôr po dvoch rokoch používania vozidla, bez ohľadu na najazdené kilometre. Je potrebné dodržiavať pokyny týkajúce sa zdravotných rizík spojených s brzdovou kvapalinou. Brzdová kvapalina má silný korozívny účinok. Preto by sa mali lakované povrchy, obuv a oblečenie okamžite opláchnuť veľkým množstvom vody.