Všetci vieme, aký dôležitý je pre mechanika prístup k technickým údajom. Nie je to inak ani v prípade dielne, ktorá servisuje klimatizácie vo vozidlách. Informácie o veľkosti klimatizačného systému v servisovanom aute sú kľúčové pre jeho efektívnu prevádzku.
O niečo väčšie (aj od 10 %) množstvo chladiva nielenže spôsobí drastický pokles účinnosti chladenia interiéru, ale predovšetkým bude mať katastrofálny vplyv na stav kompresora klimatizácie. Takýto postup následne spôsobí jeho nákladné zlyhanie v krátkom čase.
Keďže chápeme tieto hrozby a potreby trhu, odporúčame vám použiť nižšie uvedený technický materiál a odkaz. Nájdete tam informácie o množstve chladiva, ktoré by sa malo naplniť do klimatizačného systému, ale aj o type a množstve oleja, ktorý sa doň dodáva.
Nasledujúce informácie a praktické tipy pripravila spoločnosť HELLA s cieľom poskytnúť profesionálnu podporu automobilovým servisom. Informácie uvedené na tejto webovej stránke by mali používať iba príslušne kvalifikovaní pracovníci.
VÝKONY KLIMATIZÁCIE: MNOŽSTVO CHLADIACEHO OLEJA SKONTROLUJTE
Na trhu je stále veľa vozidiel vybavených klimatizáciou pôvodne prispôsobenou na chladivo R12. Rok 2001 bol oficiálne posledným rokom používania chladiva R12 v klimatizačných systémoch automobilov. Od tohto roku podliehajú systémy naplnené chladivom R12 povinnej úprave v rámci kontrol alebo opráv. Ako náhradné chladivo sa okrem rôznych „alternatívnych“ chladív (zmesí chladív) používalo a používa chladivo R134a. Možnosť prestavby klimatizačných systémov tak, aby mohli používať chladivo 134a namiesto chladiva R12, je pretrvávajúcou otázkou pre majiteľov starších vozidiel a v niektorých krajinách mimo EÚ.
V rámci rekonštrukcie by sa mala skontrolovať tesnosť inštalácie. Najprv by sa mali odstrániť netesnosti. Všetky konštrukčné prvky by sa mali skontrolovať na správnu funkciu a poškodenie. Mal by sa vymeniť filterdehydrátor. Mali by sa vymeniť tesniace krúžky. Okrem toho by sa mal minerálny olej systému R12 vymeniť za olej PAG alebo PAO. V rámci tejto operácie by sa mala prepláchnuť aj klimatizácia.
Chladivo R134a má vysoký potenciál globálneho otepľovania (GWP) 1430. Súčasná smernica 2006/40/ES stanovuje, že v budúcnosti sa budú používať iba chladivá s GWP menším ako 150.
Klimatizačné systémy vo vozidlách triedy M1 (osobné automobily, osobné vozidlá s 8 alebo menej sedadlami) a triedy N1 (úžitkové vozidlá s celkovou povolenou hmotnosťou do 3,5 t), ktoré boli v EÚ schválené po 1. januári 2011, sa preto už nesmú plniť chladivom R134a. Od 1. januára 2017 už vozidlá so systémami naplnenými chladivom R134a nesmú byť schválené. Použitie chladiva R134a je však stále povolené na servisné a údržbárske práce na existujúcich systémoch obsahujúcich chladivo R134a. Ako nové chladivo sa používa R1234yf s GWP 4. Môžu sa použiť aj iné chladivá, za predpokladu, že ich GWP je nižší ako 150. Zostáva sa pozrieť, či všetci výrobcovia vozidiel budú používať rovnaké alebo rôzne chladivá.
To bude mať prirodzene vplyv na dielne a ich zamestnancov. Nákup nového servisného vybavenia sa zdá byť nevyhnutný. Samozrejme, pri skladovaní a manipulácii s novými chladivami je potrebné dodržiavať aj osobitné opatrenia.
Pri dopĺňaní chladiva a vykonávaní akýchkoľvek prác na chladiacom okruhu je potrebné dodržiavať nasledujúce pravidlá: