Viac ako 30 rokov na trhu

108 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

16-10-2023

TEXA – spĺňa diagnostické požiadavky vášho vozového parku

Karol Filarski, Dział Wyposażenia Warsztatów Autos

Diagnostika nákladných vozidiel, najmä EURO 5 a 6, je pre mechanika veľkou výzvou. Každodenná práca v dielni zahŕňa problémy s AdBlue, potrebu kódovania vstrekovačov a opravu brzdového systému v prívese. Všetky tieto prípady (a mnoho ďalších) si vieme opraviť sami pomocou správneho zariadenia.

V tomto článku sa pokúsime načrtnúť možnosti profesionálneho diagnostického testera, ktorý vďaka svojej softvérovej štruktúre pre viac značiek dokáže splniť väčšinu diagnostických požiadaviek vo vozovom parku vašej spoločnosti – zoznámte sa s testerom TEXA .


Čo potrebujete na začatie diagnostiky.

Predpokladajme, že v našom vozovom parku jedno z vozidiel vykazuje vysokú spotrebu AdBlue – čo je, ako vieme, bežná téma. Alebo vo vozidle servisovanom naším servisom sa filter pevných častíc čoraz častejšie prepaľuje. K tejto téme sa v článku vrátime neskôr.

Ako vieme, na takéto poruchy môže mať vplyv mnoho akčných členov, senzorov a ďalších faktorov. Pripojením k diagnostickému testeru môžeme najprv skontrolovať, aké chyby zaznamenáva autodiagnostika vozidla, ale môžeme vykonať aj sériu aktivácií a testov, ktoré majú overiť správnu funkciu celého systému alebo jeho jednotlivých prvkov.

Na vykonanie diagnostiky teda použijeme zariadenie TEXA TXT Multihub (A: 299244) :

Súprava TEXA založená na diagnostickej platforme IDC5 – umožňuje okrem iného diagnostiku nákladných vozidiel, návesov, autobusov, priemyselných motorov, ale aj poľnohospodárskych a stavebných strojov, osobných automobilov a motocyklov. Ponúka vašej dielni nielen diagnostické možnosti, ale aj rozsiahlu databázu technických údajov, tipov a diagnostických postupov.

Ako funguje výber vozidla?

Škála podporovaných značiek a modelov vozidiel je obrovská. To platí nielen pre prostredie „kamiónov“, ale aj pre všetky ostatné prostredia TEXA, ktoré je možné v závislosti od potrieb dielne integrovať do jedného softvéru. To nám umožňuje používať jeden tester – vynikajúce riešenie pre dielne s viacerými prostrediami.

Ale vráťme sa k nášmu vozidlu s poruchou spojenou s vysokou spotrebou AdBlue. Tento stav môže ovplyvniť mnoho faktorov. Prvým a základným problémom môže byť nízka kvalita tejto kvapaliny, ktorá napríklad v dôsledku zlého skladovania (ktoré je v špecifikácii striktne definované) znížila jej účinnosť. Je to spôsobené tým, že obsah močoviny

vo vodnej zmesi sa znížil, t. j. aby sa dosiahlo zníženie koncentrácie oxidov dusíka na druhej NOx sonde požadované riadiacou jednotkou, riadiaca jednotka vstrekne väčšie množstvo AdBlue, aby splnila emisné normy. Ak sme si však istí, že faktor je dobrej kvality, môžeme použiť jeden z testov dostupných v diagnostike:

Tento príklad testu sa nazýva „vysoká úroveň dávkovania“ – spočíva v riadení systému AdBlue s predpokladom, že vstrekovač alebo rozprašovacia tryska (v závislosti od typu systému) bude odstránená z výfukového systému a umiestnená do vhodne veľkého odmerného valca. Softvér potom riadi systém v testovacej fáze. Množstvo AdBlue vstreknuté do valca sa musí rovnať množstvu uvedenému v technickom liste dostupnom v IDC5. Ak je iné, čo by mohlo byť príčinou? Vzhľadom na obmedzený priestor v článku môžem len odporučiť použitie školení TEXA EDU, kde sú takéto prípady diskutované s predpokladom uvedenia typických a atypických porúch ovplyvňujúcich nesprávnu prevádzku systémov AdBlue.

Príliš časté vyhorenie DPF?

Vieme pomocou softvéru diagnostikovať príčinu častého upchávania DPF? Odpoveď znie: samozrejme. Ako vieme, nesprávna činnosť vstrekovačov (vstrekovacej trysky) ovplyvňuje nesprávne vstrekovanie paliva do spaľovacej komory. Takáto chyba ovplyvňuje zhoršenie spaľovania, čo má za následok nadmernú tvorbu sadzí. Často sa tiež stáva, že tryska je už tak mimo kalibrácie, že do spaľovacej komory vstupuje nadmerné množstvo paliva, ktoré riadiaca jednotka už nedokáže pomocou korekcie znížiť. Výsledkom bude opäť nadmerná tvorba sadzí. A kam sadze idú? Samozrejme, do DPF filtra, ktorého priechodnosť je možné posúdiť vďaka diferenciálnemu senzoru. Dôležité je, že čím viac sadzí zo spaľovania, tým častejšie spaľovanie filtra.

Čo môžeme skontrolovať na úvodné vyhodnotenie vstrekovačov?

Skontrolujeme kvantitatívne porovnania vstrekovačov, ale to nám dá len predstavu o tom, aké korekcie riadiaca jednotka vykonáva na vyrovnanie napríklad voľnobežných otáčok. Pre presnejšie posúdenie vstrekovačov odporúčam vykonať aj test kompresného tlaku a test účinnosti valca. Pamätajte, že nižší kompresný tlak na danom valci môže spôsobiť kladnú korekciu dávky na vstrekovači daného valca - preto si musíme byť najprv istí, či je chyba spôsobená vstrekovačom alebo nižším kompresným tlakom. Vyššie uvedený popis je samozrejme veľmi stručný. Viac informácií možno získať na špecializovaných školeniach TEXA, kde venujeme veľa času vysvetľovaniu vzťahov medzi jednotlivými prvkami systému.

Na záver rýchleho prehľadu možností testerov by som rád načrtol prípad, keď je modulátor EBS poškodený, napr. na pneumatickej strane, v prípade, že je potrebné ho vymeniť. Vďaka diagnostickému testeru TEXA môžeme skopírovať parametrizáciu starého modulátora a nahrať ju do nového komponentu. Táto operácia je naozaj jednoduchá a bezpečná. Táto možnosť poskytuje ďalšiu výhodu medzi dielňami poskytujúcimi služby opravy nákladných vozidiel.

Pamätajte, že oprava súčasných vozidiel, ktoré sú plné elektroniky, si vyžaduje použitie moderného a neustále aktualizovaného diagnostického softvéru. Ak vás vyššie uvedené možnosti zaujímajú, kontaktujte oddelenie vybavenia autodielní, kde sa môžete dozvedieť viac o možnostiach systému TEXA IDC5 TRUCK.

Ak sa chcete dozvedieť viac o zariadeniach Texa, sledujte naše sociálne siete. Čoskoro budú k dispozícii videá, ktoré vám priblížia prácu s týmto zariadením.

produkty