Pri výmene brzdových kotúčov buďte opatrní. Ak brzdový kotúč dosiahne hrúbku pod stanovenú minimálnu hrúbku, musí sa vymeniť. Pred montážou brzdového kotúča je potrebné náboj dôkladne vyčistiť. Odporúča sa utiahnuť upevňovacie skrutky na krútiaci moment stanovený výrobcom vozidla.
Ak brzdový kotúč dosiahne hrúbku pod definovanú minimálnu hrúbku, musí sa vymeniť. • ZF Aftermarket zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky vďaka najvyššej kvalite originálnych dielov • Brzdový rad TRW spĺňa predpisy ECE R90
• Odborníci ZF Aftermarket poskytujú tipy na výmenu brzdových kotúčov
Ako popredný svetový dodávateľ automobilových dielov ponúka spoločnosť ZF jeden z najkomplexnejších balíkov bezpečnostných technológií na trhu. Patria sem senzory, brzdové, riadiace a pohonné systémy, airbagy a elektronické riadiace jednotky. Prenesením kvality originálnych dielov na trh s náhradnými dielmi spoločnosť ZF Aftermarket aktívne podporuje bezpečnosť cestnej premávky. Ako špecialista na výrobu a distribúciu náhradných dielov sa spoločnosť priamo podieľala na tvorbe predpisu ECE R90. Trh preto privítal správu, že okrem výroby brzdových doštičiek a čeľustí musia všetky brzdové kotúče a bubny vyrábané a predávané v celej Európe pre osobné automobily, dodávky a nákladné vozidlá spĺňať minimálne normy stanovené v predpise ECE R90. Aby diely spĺňali tieto normy, musia prejsť sériou testov a dosiahnuť úrovne blízke úrovniam originálneho vybavenia. Ako vlastník značky TRW spoločnosť ZF Aftermarket s hrdosťou vyhlasuje, že špecifikácia brzdových kotúčov jej úžitkových vozidiel presahuje normy ECE R90. Nasledujúci článok poskytuje cenné tipy, ako profesionálne vymeniť brzdové kotúče.
Brzdové kotúče sú vystavené veľmi vysokému mechanickému a tepelnému zaťaženiu. Toto je umocnené faktormi prostredia, ako je voda, nečistoty a štrk na vozovke, ktoré všetky ďalej ovplyvňujú opotrebovanie. Vzhľadom na to, že brzdové kotúče patria medzi najdôležitejšie komponenty vozidla z hľadiska bezpečnosti, odborníci spoločnosti ZF Aftermarket odporúčajú, aby komponenty montovali iba vyškolení a autorizovaní mechanici. Je tiež dôležité dodržiavať pokyny výrobcu vozidla na opravu.
Pred montážou brzdového kotúča dôkladne očistite náboj. (Fotografia č. 1)
Keď brzdový kotúč dosiahne svoju hranicu opotrebenia, t. j. minimálnu hrúbku stanovenú výrobcom, musí sa vymeniť (foto 1). Pred demontážou brzdového kotúča ho porovnajte s novým. Okrem správneho čísla dielu sa uistite, že máte všetky komponenty potrebné na montáž brzdového kotúča na náboj kolesa, t. j. nové skrutky, kliny a mazivo, ako aj vhodné nástroje na správnu výmenu.
Vozidlo musí byť bezpečne zdvihnuté a koleso demontované – po odpojení systému ABS, indikátora opotrebovania brzdových doštičiek a demontáži brzdového valca je potrebné mechanicky nastaviť brzdové piesty. Na tento účel odstráňte krytku a otočte adaptér pod ňou proti smeru hodinových ručičiek. Piesty potom odkryjú brzdové doštičky vo vnútri. „Štartovací moment“ preťažovacej spojky v regulátore spôsobí „cvaknutie“.
Teraz môžete odstrániť závlačku, poistný kolík a montážne pružiny spolu s brzdovými doštičkami. Po odstránení skrutiek upevňujúcich strmeň brzdového čeľuste ho môžete úplne odstrániť.
Odporúča sa utiahnuť montážne skrutky na krútiaci moment stanovený výrobcom vozidla. Poznámka: Nasledujúci postup sa môže líšiť v závislosti od brzdového systému a výrobcu vozidla.
Ak chcete demontovať náboj a dodávaný brzdový kotúč, najskôr odstráňte kryt matice nápravy a samotnú maticu. Demontovaný náboj a brzdový kotúč položte na stabilný pracovný povrch. Teraz je možné demontovať krúžok ABS a uvoľniť a odskrutkovať všetky spojovacie skrutky medzi nábojom a brzdovým kotúčom. Brzdový kotúč je možné z náboja demontovať pomocou hydraulického lisu. Pred montážou nového brzdového kotúča by sa mali kontaktné plochy na náboji dôkladne vyčistiť – mali by byť tiež bez korózie. Na naskrutkovanie nového brzdového kotúča na náboj by sa mala použiť nová sada skrutiek (foto 2).
Nikdy znovu nepoužívajte použité brzdové doštičky! V ďalšom kroku sa nový ABS krúžok namontuje na náboj kolesa. Náboj je možné znova pripevniť na nápravu a zaistiť maticou. Matica nápravy musí byť utiahnutá na predpísaný krútiaci moment a musí sa nasadiť kryt. Pred opätovnou montážou brzdového strmeňa je nevyhnutné vyčistiť brzdový kotúč pomocou špeciálne vyvinutého čističa TRW. Ďalším krokom je montáž nových brzdových doštičiek TRW priamo na brzdový strmeň po namontovaní polohovacích pružín.
Upevňovacie skrutky musia byť utiahnuté krútiacim momentom stanoveným výrobcom vozidla. V tejto fáze nikdy neupravujte brzdové doštičky . Ich brúsenie alebo montáž nesprávnym smerom môže spôsobiť mechanické alebo tepelné preťaženie, a tým zvýšiť opotrebovanie. To môže spôsobiť nežiaduci hluk alebo zaseknutie vodítok brzdového strmeňa, a tým znížiť účinnosť brzdenia. Preto sa za žiadnych okolností nesmú vykonávať zmeny na brzdovom systéme!
Teraz môžete namontovať brzdový aktuátor a pripojiť káble.
Konečné nastavenie je obzvlášť dôležité pre zabezpečenie dlhodobej a spoľahlivej prevádzky. Proces nastavenia by sa mal vykonať v súlade so špecifikáciami výrobcu vozidla (foto 3):
• Otáčajte nastavovačom v smere hodinových ručičiek, kým sa doštičky nedotknú brzdového kotúča. Neotáčajte nastavovačom príliš ďaleko!
• Potom nastavovací prvok povoľte o 3 – 4 kliknutia späť.
Po zabrzdení a uvoľnení brzdy musí byť možné náboj kolesa otáčať rukou. Potom už len zostáva namontovať koleso, vycentrovať ho a zaistiť utiahnutím na krútiaci moment stanovený výrobcom. Na konci výmeny brzdového kotúča je obzvlášť dôležité otestovať diely na skúšobnej stolici pre brzdy a vykonať skúšobnú jazdu.
Používanie originálnych dielov, vyvinutých a vyrobených odborníkmi, je pre bezpečnosť vozidiel mimoriadne dôležité. Spoločnosť ZF Aftermarket k tomu prispieva širokou škálou produktov TRW „Corner Module“ pre komponenty riadenia, brzdenia a zavesenia kolies.