Senzor NOx je dôležitým prvkom systému čistenia výfukových plynov, ktorý sa používa na zníženie koncentrácie škodlivých látok NOx (oxidov dusíka). Používa sa v dieselových vozidlách so systémom SCR (selektívna katalytická redukcia) na báze močoviny (AdBlue).
Senzor umožňuje dodržiavanie prísnych emisných hodnôt stanovených v normách Euro 5 a 6 a zabezpečuje optimálne dávkovanie AdBlue vo výfukovom systéme motora, čím účinne znižuje oxidy dusíka škodlivé pre životné prostredie.
Senzor NOx sa skladá zo sondy a ovládača, ktoré sú navzájom trvalo prepojené káblovým zväzkom. Senzor je namontovaný vo výfukovom systéme a používa sa na detekciu oxidov dusíka vo výfukových plynoch.
Výfukové plyny z dieselového motora prúdia do oxidačného katalyzátora (DOC) a potom do filtra pevných častíc (DPF). Ak nasýtenie DPF dosiahne určitú úroveň, je potrebné vykonať čistenie.
Regenerácia filtra pevných častíc sa spúšťa automaticky a monitoruje ju príslušná nadradená riadiaca jednotka systému počas jazdy. Regeneráciu je možné vykonať aj v servisnom režime, spustenom špeciálnym postupom.
Za systémom DOC/DPF je zaradený systém SCR (selektívna katalytická redukcia), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka. Ak je systém SCR vybavený vstupným a výstupným senzorom NOx, výstupný senzor monitoruje činnosť katalyzátora SCR, ktorý by mal znížiť množstvo škodlivých látok na stanovenú úroveň, zatiaľ čo vstupný senzor meria množstvo škodlivých látok predtým, ako výfukové plyny vstúpia do systému SCR. Na základe rozdielu medzi údajmi oboch senzorov sa vypočíta množstvo močoviny v regulátore, ktoré by sa malo vstreknúť do systému, aby sa čo najviac znížil obsah škodlivých látok.
Pridaním močoviny (AdBlue) do výfukového systému prebieha reakcia, pri ktorej sa oxidy dusíka (NOx) premieňajú na dusík ( N2 ) a vodu ( H2O ). V kombinácii s čistiacim katalyzátorom (ASC) sa môže prebytočný amoniak ( NH3 ) tiež premeniť na dusík ( N2 ).
Pre správne fungovanie systému je potrebné udržiavať všetky jeho komponenty v perfektnom technickom stave, pretože je veľmi citlivý na všetky druhy nezrovnalostí, ktoré sú často príčinou poruchy senzorov a ďalších.
Veľmi častou príčinou poruchy senzora je chybné čerpadlo AdBlue, ktoré je zodpovedné za správny tlak vstrekovanej močoviny. Treba mať na pamäti, že táto kvapalina zamŕza pri -11 ° C. Z tohto dôvodu výrobcovia vozidiel používajú v nádržiach na AdBlue špeciálne ohrievače. Porucha ohrievača môže poškodiť čerpadlo a senzor NOx z dôvodu nemožnosti dávkovať močovinu pri záporných teplotách. Okrem toho, nedostatočné vstrekovanie močoviny počas prevádzky systému ovplyvňuje zloženie zmesi paliva a vzduchu a jej nesprávne pomery môžu viesť napríklad k rýchlejšiemu upchávaniu DPF filtra.
Kvalita samotnej močoviny je mimoriadne dôležitá. Nemali by ste používať kvapalinu neznámeho pôvodu, najlepšie je kúpiť si ju od dôveryhodného distribútora. Dobrým zvykom je tiež skontrolovať koncentráciu močoviny refraktometrom, jej nominálna koncentrácia je 32,5 %. Je však neprijateľné skladovať AdBlue v neumytých náhradných nádobách na iné látky, napr. motorový olej atď., čo sa, žiaľ, často stáva.
Výmenu poškodeného senzora alebo senzorov by mal vykonať odborník s vhodným vybavením, ktoré dokáže vynulovať informácie o kvalite AdBlue uložené v riadiacej jednotke (ECU), vykonať testy senzorov alebo nahrať nový softvér.
Produktový rad v súčasnosti zahŕňa 16 referencií pre väčšinu úžitkových vozidiel, ktoré sa nachádzajú na európskych cestách, s rôznymi číslami originálnych dielov od takých populárnych výrobcov, ako sú: DAF, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo, Renault, Iveco.