Viac ako 30 rokov na trhu

108 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

18-05-2019

Kontrola tesnosti klimatizačného systému – absolútna nevyhnutnosť

Waeco

Utopická vízia klimatizačných systémov, ktoré si nevyžadujú žiadnu údržbu, bola už dávno vyvrátená. Dnes mechanici klimatizácií akceptujú, že chladivo sa stratí takmer v každom systéme. Nie vždy je to dôsledok prasknutého potrubia alebo nehody.


Aj plne funkčné systémy strácajú časť chladiva cez gumené potrubia, závitové spoje, tesnenia atď. Takéto straty majú obzvlášť negatívny vplyv na moderné klimatizačné systémy , ktoré obsahujú výrazne menej chladiva ako staršie systémy. Odborníci spoločnosti WAECO – špecialistu na profesionálny servis klimatizácií – uvádzajú niekoľko najbežnejšie používaných metód a ich aplikácie a obmedzenia.

Detekcia únikov UV žiarením sa vykonáva vstreknutím špeciálnej fluorescenčnej prísady do klimatizačného systému. Táto metóda je vhodná aj na detekciu malých únikov a je jedinou dostupnou metódou pre úniky spôsobené vibráciami. Podmienkou jej účinnosti a bezpečnosti pre systém je použitie vysokokvalitných prísad, vyvinutých špeciálne na použitie s kompresorovými olejmi a úplne bez rozpúšťadiel.


Metóda detekcie úniku sa používa hlavne na počiatočnú diagnostiku, pretože ukazuje iba prítomnosť úniku, nie jeho polohu. Detekcia úniku sa vykonáva pomocou tlakových rozdielov, zatiaľ čo servisná stanica klimatizácie generuje pretlak pomocou dusíka alebo podtlak pomocou vákua. Automatický vákuový test ponúka napríklad stanica WAECO ASC 2300 G dostupná v sieti Autos.

Nájdenie veľmi malých netesností nie je pre elektronickú detekciu netesností problémom. Metóda s formovacím plynom funguje podobne. Skladá sa z 95 % dusíka a 5 % vodíka. Medzi jej nevýhody patrí dlhé trvanie procesu, testovanie vypnutého systému, čo vylučuje detekciu netesností vyskytujúcich sa iba pri vibráciách bežiaceho motora, a potreba udržiavať konštantné okolité podmienky, napr. žiadny prievan v dielni. Ultrazvuková detekcia netesností je zase možná aj pri vysokej hlučnosti. Špeciálne zariadenie má systém potlačenia hluku. Päťstupňový diódový indikátor informuje o intenzite netesnosti a vydáva aj zvukový výstražný signál. Bez ohľadu na zvolenú metódu je vykonanie kontroly netesností nevyhnutné, pretože zákon zakazuje plnenie chybných klimatizačných systémov. Najmä chladivo R134a je vnímané ako nebezpečné a škodlivé pre životné prostredie. Pravidelné kontroly netesností sú tiež v záujme majiteľa vozidla, pretože zabraňujú poškodeniu kompresora. V tejto súvislosti je detekcia netesností dôležitým aspektom práce všetkých dielní, ktoré servisujú nielen konvenčné klimatizačné systémy R134a, ale aj tie, ktoré sú plnené alternatívnymi chladivami, ako je R1234yf alebo CO2 .