Viac ako 30 rokov na trhu

109 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

19-11-2023

Fakty a mýty o diagnostickom testeri

Karol Filarski, Dział Wyposażenia Warsztatów

Pri našej práci sa stretávame s rôznymi názormi na testerov. Bohužiaľ, tieto informácie majú často len málo spoločného s pravdou. Rozhodli sme sa, že si z niekoľkých z nich urobíme prieskum a staneme sa legendárnymi BÚŠIČMI MÝTOV.

 

Diagnostický tester TEXA Navigator (A:0299244)

Čím novšie auto, tým častejšie je diagnostický tester užitočný a niekedy dokonca nenahraditeľný.

PRAVDA

V stále novších vozidlách sa inštaluje podstatne viac ovládačov na správu jednotlivých systémov a v dôsledku toho rastie aj dopyt po počítačovej diagnostike. Do takej miery, že už bez diagnostiky nie sme schopní vykonávať niektoré činnosti.


Obsluha testera je náročná a vyžaduje si špecializované znalosti.

KLAMOSŤ

Výrobcovia multiznačkových testerov sa snažia uľahčiť prácu mechanikom, čo je vidieť na vývoji diagnostických programov smerom k ešte väčšej jednoduchosti a intuitívnosti. Dá sa s istotou povedať, že multiznačkové testery sa určite používajú jednoduchšie ako napríklad OEM zariadenia. Samotné multiznačkové zariadenia majú tiež rozsiahle popisy vykonávaných činností alebo testov. Okrem toho v nich nájdeme návrhy na opravy, čo v kombinácii s rozsiahlym technickým bulletinom vyžaduje, aby sme si len prečítali pokyny a riadili sa nimi. Okrem toho sa zákazník pri kúpe testera v sieti Autos môže spoľahnúť na:

  • školenie po uvedení do prevádzky – prebieha v dielni zákazníka
  • telefonická podpora
  • online technická podpora

S trochou humoru by sa dalo povedať, že ak mechanik vie hrať pasjansu vo Windowse, bude vedieť obsluhovať aj diagnostický tester!

Kúpa diagnostického testera je opodstatnená iba v prípade, že máte veľmi veľký vozový park, ktorý chcete servisovať.

KLAMOSŤ

Používanie vlastného testera znamená nielen úsporu 200 – 300 PLN čistého za pripojenie počítača v servisnom stredisku. Často tiež ušetrí:

  • náklady na odtiahnutie alebo, ak je auto pojazdné, ušetrené palivo na cestu do servisu, ktorý ho opraví,
  • pracovný čas vodiča,
  • náklady na diely, ktoré sme nútení kupovať v servisnom stredisku, a nie napríklad od distribútora dielov s našou zľavou,
  • alebo predovšetkým vylúčenie nákladného vozidla z premávky na niekoľko hodín, dní alebo týždňov, kde by nám mohlo zarábať peniaze.

Ak spočítame vyššie uvedené body, ukáže sa, že kúpa diagnostického testera sa vyplatí v priebehu niekoľkých alebo maximálne desiatich mesiacov. A to aj pri malom vozovom parku.


Diagnostický tester Delphi
(A: 461470)

Mechaniku si opravujem iba sám a nepotrebujem testera.

KLAMOSŤ

Okrem zjavnej výhody lokalizácie porúch pomocou diagnostiky porúch musíme vedieť, že mnohé opravárenské činnosti vrátane mechanických vyžadujú použitie diagnostického počítača, napr.:

  • Výmena spojky môže vyžadovať kalibráciu,
  • Oprava kompresora VGT – končí aj kalibráciou,
  • výmena vstrekovačov za systém common rail – postup bude dokončený až po klasifikácii vstrekovačov pomocou testera,
  • výmena základne sušičky APM, APS – postup končí naprogramovaním novej elektroniky,
  • výmena modulu EBS v prívese – potrebujeme ho aj naprogramovať,
  • výmena brzdových doštičiek vo Volve – mali by sme tiež vykonať reset pomocou testera.

V skutočnosti je to len malá časť z celého zoznamu procesov, ktoré vyžadujú použitie.


Použitie diagnostického testera môže zničiť vaše auto.

POLOVIČNÁ PRAVDA

Zariadenia viacerých značiek majú funkcie rozdelené na bezpečné a interferujúce s ovládačmi. Tie druhé sú dostupné až po odomknutí tzv. expertného režimu. Ak sa chceme cítiť bezpečne, jednoducho... nezadávajte kód. Zariadenie nás vždy bude informovať, že daná funkcia môže vykonávať zmeny v elektronike a vyžiada si potvrdenie špeciálnym kódom.

Pirátske diagnostické testery jednotlivých značiek fungujú rovnako dobre alebo lepšie ako legálne Jaltest alebo Texa.

KLAMOSŤ

V prvom rade sú falšované výrobky nelegálne (ak si to chcete overiť, požiadajte predajcu, aby na faktúre uviedol predaj softvéru od značiek Scania, Volvo alebo inej značky).

Taktiež sa vystavujete následkom porušenia autorských práv. Neexistuje pre ne žiadna podpora a novú licenciu si nekúpite. Takže stačí malá aktualizácia softvéru ovládačov v nákladnom vozidle a tester sa stane nepoužiteľným. Použitie falzifikátu tiež riskuje poškodenie ovládačov. To často znamená, že jediný spôsob, ako ich opraviť, je výmena riadiacej jednotky za nový softvér v servise (t. j. drahé).


Diagnostický tester Jaltest PC Link
(A: 0458302)
Diagnostický tester je možné používať iba s internetom.

KLAMOSŤ

Všetky dostupné multiznačkové testery, ktoré si môžete kúpiť v obchode Autos, fungujú offline, avšak kvôli napr. veľmi bohatým technickým údajom niektoré z nich vyžadujú internet (napr. KTS Bosch Truck alebo Jaltest ). To znamená, že môžete jednoducho diagnostikovať, kalibrovať a programovať zariadenia bez pripojenia k sieti a internet je vhodné mať iba vtedy, keď potrebujete poradiť.

Kúpa aktualizácie pre testera nemá zmysel, pretože sa vylepšuje iba podpora nových vozidiel.

KLAMOSŤ

Každá nová aktualizácia obsahuje niekoľko tisíc technických údajov a stovky ďalších funkcií nielen v najnovších vozidlách, ale aj v tých, ktoré jazdia na našich cestách už roky. V aktualizácii pre staršie vozidlá to určite môžete očakávať. Dôrazne vám to odporúčame!