Viac ako 30 rokov na trhu

108 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

12-02-2025

Ako udržiavať chladiaci systém, aby sa predišlo vážnym poruchám?

Vanstar

Každý používateľ auta vie, ktoré systémy a komponenty vozidla sú nevyhnutné na to, aby sa s ním dalo povedať, že je jazdné. Bez motora, prevodovky sa nepohneme. Bez bŕzd a účinného odpruženia bude jazda náročná. Niekedy budeme jazdiť s „holými“ pneumatikami. Preto existujú v našich očiach dôležité a menej dôležité prvky. Jedným z takýchto podceňovaných systémov je chladiaci systém . Jeho činnosť zvyčajne nie je viditeľná, kým sa nerozsvieti kontrolka. A dúfajme, že porucha nebude vážna a drahá. Niektorým udalostiam sa dá vyhnúť. Stačí mať správne vedomosti a udalostiam predchádzať, a nie opravovať ich drahé následky.

 

V prípade chladiacich systémov sa zamerajme na problémy s kvalitou pevných (kovových) potrubí . Ide o prvky, ktoré sa v prevencii často zanedbávajú a vymieňajú sa až vtedy, keď uniká chladiaca kvapalina a rozsvieti sa výstražná kontrolka.

Skorodované potrubie

Ako vidíte na obrázku, tieto potrubia korodujú. Ovplyvňujú ich dva faktory: kvapalina vo vnútri systému a vonkajšie prostredie, ako je voda a soľ z vozovky. Keď potrubie koroduje natoľko, že chladiaca kvapalina uniká zo systému, veľmi dobre vieme, že to môže dokonca spôsobiť nezvratné poškodenie a určite aj značné náklady na opravu chladeného komponentu vozidla. Je vhodné skontrolovať potrubia chladiaceho systému na jeseň a na jar, aby sa skontroloval stav korózie. Ak je korózia vážna, kovové potrubie by sa malo vymeniť.


A tu čelíme dileme: čo si vybrať?


Lakované potrubie

Medzi produktmi dostupnými na trhu nájdeme také, ktoré sú veľmi dobre chránené proti korózii a zabezpečujú efektívnu prevádzku systému po mnoho rokov. Najodolnejšie potrubia spoznáte podľa práškového lakovania.


Tu sa môžeme stretnúť s dvoma technológiami ochrany. Prvá využíva oceľovú rúru, tzv. čiernu, ktorá prechádza procesom kataforézy, po ktorom sa vykonáva práškové lakovanie. Druhá technológia využíva oceľové rúry, obojstranne potiahnuté tenkou vrstvou hliníka, ktoré sú po dokončení procesu spracovania následne práškovo lakované.

Obe technológie poskytujú veľmi dobrú antikoróznu ochranu a dlhú životnosť výrobku. Na trhu nájdete aj rúry vyrobené z čiernej ocele potiahnutej hliníkom z oboch strán, ale nie práškovo lakované.


Hliníkové vodovodné potrubie

Väčšina lacných náhrad sa vyrába týmto spôsobom. Zdá sa, že hliníkový povlak by mal chrániť pred koróziou rovnako ako náter. Je to len zdanlivé. Potrubie môže v dôsledku spracovania stratiť časť svojho hliníkového povlaku a na týchto miestach sa rýchlo objaví korózia. Povrchové mokré nátery veľmi nepomôžu, pretože chránia potrubie len v malej miere a len zvonku. V prípade zvárania oceľových prvkov pokrytých hliníkom nie je v mieste zvaru žiadna antikorózna ochrana. Túto ochranu poskytuje iba dodatočný náter.



Okrem toho môže dôjsť k poškodeniu potrubia počas procesu ohýbania, kedy sa materiál ťahá v mieste, kde ho drží ohýbacia svorka, a povrch potrubia sa odtrhne. Na týchto miestach nie je ochranný hliníkový povlak a často tu dochádza ku korózii.

Fotografia so stopou zámku ohýbačky  


Ďalším kvalitatívnym faktorom, ktorému treba venovať pozornosť, je udržiavanie rovnomerného prúdenia kvapaliny v potrubí po celej jeho dĺžke.

O čo ide? Ide o to, aby sa vyhýbali výrobkom, ktoré vykazujú zjavné deformácie potrubia.

Potrubie stlačené potrubnou svorkou

Menší polomer ohybu


 


Je tiež odsúdeniahodné vyrobiť potrubie z materiálu s menším priemerom, ako zamýšľal výrobca automobilu.

Potrubie s príliš malým prierezom


Znečistené potrubie

Tieto chyby zabránia správnej cirkulácii chladiacej kvapaliny systémom. To vystaví motor a ostatné chladené komponenty nadmernému prehrievaniu a rýchlejšiemu opotrebovaniu. Dôsledky tejto chyby sa prejavia skryto a nebadane, pokiaľ túto chybu neodhalíme pred inštaláciou potrubia na vozidlo.

Posledným prvkom, ktorému treba venovať pozornosť, je čistota vnútorných potrubí. Je neprijateľné inštalovať do chladiaceho systému potrubia znečistené kovovými pilinami alebo olejom. A takéto nečistoty môžeme očakávať, ak máme do činenia s potrubiami, ktoré nepodliehajú procesu umývania. Bohužiaľ, na trhu je veľa takýchto produktov.  

Pri výbere nového produktu zvážte nielen cenu, ale aj znalosť toho, čo sa za cenou skrýva . Zvážte výhody v pomere cena/kvalita.