Programovanie nových brzdových modulov prívesov alebo návesov bolo pre mechanikov vždy výzvou. S vývojom automobilovej technológie sa brzdové systémy stávajú pokročilejšími a komplexnejšími.
Odborníci musia nielen rozumieť mechanickým aspektom týchto systémov, ale musia sa zaoberať aj softvérom, ktorý riadi ich činnosť. Dnešné brzdové moduly vyžadujú presnú kalibráciu a integráciu s inými systémami vozidla, čo predstavuje pre mechanikov mnoho nových výziev.
Modul prívesu Knorr Bremse EBS
A: 0433318
Každý nový brzdový modul by mal byť diagnostikovateľný po pripojení k inštalácii prívesu. Bez údajov o podmienkach, v ktorých bude fungovať, však nie je schopný presne vykonávať svoju úlohu a brzdiť. Preto inžinieri navrhli takýto nenaprogramovaný modul tak, aby fungoval v núdzovom režime – bude brzdiť s veľkou intenzitou od samého začiatku, a tým drasticky opotrebuje mechanické prvky systému, ako sú kotúče, doštičky alebo pneumatiky.
Pre správne fungovanie brzdového systému návesu alebo prívesu je potrebné presne určiť parametre vozidla, v ktorom je modul nainštalovaný. Tento proces si vyžaduje podrobnú analýzu a zohľadnenie mnohých faktorov, ktoré ovplyvňujú činnosť brzdového systému. Patria sem okrem iného nasledujúce údaje:
Najdôležitejšou informáciou je však výpočet brzdného tlaku vo vzťahu k hmotnosti nákladu.
Diagnostický tester TEXA
A: 0299244
Pri diagnostike viacerých značiek , ako napríklad TEXA alebo JALTEST, je najjednoduchší spôsob skopírovať parametre zo starého modulu a nahrať ich do nového. Ak sme sa postarali o kompatibilitu verzií modulov, tento proces by mal prebehnúť hladko.
Vyššie uvedená metóda bude fungovať, pokiaľ starý modul má funkčnú elektroniku alebo ak mechanik bol dopredu orientovaný a predtým archivoval parametre servisovaných prívesov.
Ak to tak nie je, môžeme zvoliť alternatívnu metódu. Ktorú? Všetky parametre z typového štítku na prívese je potrebné zadať manuálne. Táto metóda je dosť prácna, ale ide o bezpečnosť! Na typovom štítku väčšiny výrobcov by sme mali nájsť všetky potrebné údaje na programovanie. Pri tejto metóde nezabudnite, že váš tester by mal mať najnovšiu verziu softvéru. To je dôležité, pretože v minulosti nebolo vždy možné, aby si používateľ mohol naprogramovať jednotlivé parametre.
Diagnostický tester JALTEST
A: 0260840
Potom naozaj čelíte výzve. Záleží na vás, či príves správne a BEZPEČNE zabrzdí, či bude brzdný tlak dostatočný na zastavenie súpravy s obrovským nákladom. Ak chcete svoju prácu vykonať správne, môžete kontaktovať výrobcu prívesu a po poskytnutí VIN čísla požiadať o zaslanie parametrov. Ak ste našli spoľahlivého dodávateľa, dostanete parametre potrebné na naprogramovanie brzdového modulu v papierovej forme alebo ako súbor pripravený na nahranie.
Prax v dielni ukazuje, že mechanici často kopírujú parametre z návesu s podobnou alebo podobnou konfiguráciou. Je to správny postup? Pamätajte, že každé programovanie zanecháva v elektronike takzvaný odtlačok prsta. V situácii, keď má náves nehodu, bude možné určiť príčiny a vinníka zrážky. Vykonaním parametrizácie preberáte zodpovednosť za to, že sa vykoná v súlade s odborom, a ten jasne hovorí: programujeme moduly návesu s parametrami vypočítanými pre tento konkrétny náves.
A nakoniec, po každom programovaní nezabudnite vykonať záverečný test, takzvaný EOL (End of Line). Vďaka nemu potvrdíte správnosť vykonaného procesu. Až po teste príves ukončí núdzový režim a začne sa správať podľa zadaných parametrov.