Vzhľadom na množstvo otázok týkajúcich sa overovania spojkových prvkov a diagnostických problémov spoločnosť Schaeffler vykonáva sériu teoretických a praktických školení a výmen spojkových prvkov podľa našich pokynov. Takúto výmenu spojky sme vykonali v vozidle Scania R 450 s najazdenými kilometrami 595 000 km.
Hláseným problémom bol hluk z oblasti krytu spojky a klepanie pri radení. Spojku sme vymenili v servise Bosch Q-Serwis Auto-Bodex v Miastku. Bez ohľadu na výsledok overenia bolo rozhodnuté preventívne vymeniť celú spojku pri najazdení približne 600 000 km.
Fotografia č. 1
Toto vozidlo je vybavené robotickou prevodovkou [ fotografia č. 1 ], ktorej riadiaci počítač po výmene spojky vyžaduje nastavenie parametrov novej spojky. V tomto ťahači Scania sa však nastavenie vykonáva automaticky počas prvej skúšobnej jazdy.
Pri výmene komponentov spojky je potrebné overiť stav hriadeľa spojky, aby sa predišlo poruche novej spojky v dôsledku možných nezrovnalostí v komponentoch systému uvoľnenia spojky alebo v ložisku hriadeľa spojky.
Systém vypínania spojky je okrem iného zodpovedný za tzv. predpätie, t. j. trvalý kontakt vypínacieho ložiska s koncami prítlačnej membránovej pružiny spojky. Nedostatočné predpätie má za následok odieranie koncov membránovej pružiny, pomocného krúžku, ktorý k nej pripevňuje vypínacie ložisko, ktoré sa v tomto prípade predčasne opotrebuje.
Fotografia č. 2
Pri demontáži prevodovky sa vyskytol problém s nemožnosťou uvoľniť vypínacie ložisko z prítlačnej dosky [ foto č. 2 ].
Dôvodom bolo vysoké napätie v systéme uvoľnenia spojky spôsobené ovládačom spojky. V tomto vozidle je ovládač integrovaný s riadiacou jednotkou spojky, takže sme museli túto zostavu odskrutkovať z prevodovky [ foto č. 3 ].
Fotografia č. 3
Po demontáži prevodovky boli skontrolované komponenty spojky a súvisiace diely.
Fotografia č. 4
Stav trecej plochy zotrvačníka nevykazoval žiadne známky mechanického alebo tepelného poškodenia ani prevádzkového opotrebenia [ fotografia č. 4 ].
Fotografia č. 5
Zotrvačník bol iba vyčistený a odmastený. Obloženia [foto č. 5] na spojkovom kotúči neboli úplne opotrebované a nevykazovali žiadne známky tepelného preťaženia a tlmič torzných vibrácií nemal nadmernú vôľu.
Foto č. 6 Tento stav tlmiča výfuku naznačuje, že motor funguje správne a že systém ovládania spojky funguje správne. Stav drážok v náboji kotúča [ foto č. 5 ] a na hriadeli spojky [ foto č. 6 ] nevykazoval žiadne známky nadmerného opotrebenia.
Fotografia č. 7
Okrem toho sa v ložisku hriadeľa spojky v prevodovke nezistila žiadna vôľa. Na vnútornom drážkovaní spojkového kotúča (spojenie medzi nábojom a tlmičom torzných vibrácií) [ foto 7 ] sa však zistila malá vôľa (opotrebovanie), čo potvrdilo hlásené mierne klepanie počas radenia prevodových stupňov.
Fotografia č. 8
Povrch prítlačného kotúča spojky nevykazuje žiadne známky tepelného preťaženia ani mechanického opotrebenia. Prítlačný kotúč vykazoval opotrebovanie na koncoch membránovej pružiny [ fotografia č. 8 ], čo naznačovalo opotrebovanie jednej z komponentov systému vypínania spojky. Tento problém sa prejavil mierne zvýšenou hladinou hluku vypínacieho ložiska.
Foto č. 9 Po kontrole komponentov systému vypínania spojky sa zistila vôľa na oske vidlice prenášajúcej silu na vypínacie ložisko [ foto č. 9 ]. V dôsledku toho boli vymenené prítlačný kotúč, spojková lamela a vypínacie ložisko a vidlica. Dôvodom trvalo sa vyskytujúceho hluku bolo poškodenie oporného ložiska hriadeľa spojky v zotrvačníku, ktoré malo veľkú vôľu [ foto č. 10 ].
Ložisko opory hriadeľa spojky je namontované v objímke zotrvačníka pomocou objímky, ktorá spočíva na jeho vonkajšom krúžku.
Kotúč sa montuje pomocou centrovacieho kolíka, ktorý uľahčuje vkladanie hriadeľa spojky a zabraňuje namáhaniu ložiska trecích obložení a náboja. Až do prvého zapnutia spojky môže zostávajúce namáhanie kotúč poškodiť. Okrem toho, umiestnenie kotúča v osi spojky uľahčuje uloženie hriadeľa spojky.
Fotografia č. 10
V prípade nesprávneho zarovnania naráža hriadeľ spojky na čelné plochy klinov náboja, čo spôsobuje ich vydutie a v dôsledku toho sa kotúč pri zapojení spojky nepohybuje plynulo na hriadeli.
Po zostavení dielov v súlade s technológiou LuK (informácie dostupné na portáli REPXPERT.pl ) a odporúčaniami výrobcu vozidla bola vykonaná testovacia jazda (automatické učenie v riadiacom počítači). Neboli zistené žiadne nezrovnalosti, takže auto bolo schválené na ďalšie používanie.