Viac ako 30 rokov na trhu

109 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

08-09-2020

Všetko, čo potrebujete vedieť o kondenzátoroch klimatizácie

Nissens

Pri diagnostikovaní chybného klimatizačného systému v aute je potrebné venovať osobitnú pozornosť stavu kondenzátora klimatizácie (chladiča klimatizácie). Tieto časti pracujú v náročných podmienkach, pretože sú vystavené vysokému tlaku a premenlivým prevádzkovým teplotám.


Kondenzátory sú vďaka svojmu umiestneniu v prednej časti auta vystavené nárazom kamienkov z kolies iných áut, ako aj soli a piesku, ktoré sa v zime sypú na cesty (najmä pri rýchlej jazde na diaľnici). Kondenzátor je tiež vystavený chemikáliám v autoumyvárňach, najmä v prípade nákladných vozidiel, kde sa kondenzátor nachádza priamo, veľmi blízko za „mriežkou“ auta. To všetko znamená, že v aute, ktoré má niekoľko rokov, môže byť kondenzátor klimatizácie silne skorodovaný a môže mať ohnuté lamely od mechanických nárazov, a preto neuvoľňuje teplo v súlade s predpokladmi konštruktéra, čím sa zvyšuje zaťaženie klimatizačného systému.


Základné typy kondenzátorov klimatizácie

Pre kondenzátory existujú dve základné konštrukčné riešenia: kondenzátory s paralelným prietokom, ktoré sú novším konštrukčným riešením, v ktorých sú jednotlivé časti rúrok spojené v rúrkových kolektoroch s medziľahlými komorami, ktoré zhromažďujú chladivo pohybujúce sa v kondenzátore medzi niekoľkými časťami rúrok, najprv jedným a potom druhým smerom, a sériové kondenzátory, v ktorých je jedna dlhá rúrka („serpentína“), ktorá vedie chladivo od vstupu k výstupu kondenzátora.


Opotrebovanie kondenzátora

Vzhľadom na ich umiestnenie a jemnú, prelamovanú konštrukciu kondenzátorov sú tieto prvky nevyhnutne vystavené prevádzkovému opotrebovaniu. Vzhľadom na to, že pracovné médium pracuje v klimatizačnom systéme pod vysokým tlakom, médium uniká cez kondenzátor veľmi rýchlym tempom a dochádza k nemu aj cez jeho najmenšie praskliny, diery alebo korózne jamky. Skorodované a ohnuté žalúzie kondenzátora už neodvádzajú tepelnú energiu odoberanú z kabíny auta tak efektívne. To spôsobuje, že kompresor pracuje pri vyšších tlakoch, čo znamená väčšie zaťaženie kompresora - zdôrazňuje Artur Gołembniak zo spoločnosti Chłodnice Nissens Polska Sp. z o.o. Nezabudnite vždy, keď je to možné, jemne očistiť hliníkové rebrá kondenzátora od prachu a nečistôt, ktoré sa hromadia počas jazdy - tým sa zachová jeho účinnosť. Skorodovaný a oxidovaný kondenzátor s vypadnutými žalúziami vo všeobecnosti nie je vhodný na zváranie a opravu, ale na výmenu za nový.



Zaseknutie kompresora a výmena kondenzátora

S týmto problémom sa stretáva mnoho spoločností, ktoré servisujú klimatizačné systémy. Vo všeobecnosti závisí potreba výmeny kondenzátora od jeho konštrukcie. V prípade, že sa do kondenzátora dostali nečistoty a piliny dodávané s prostriedkom zo zadretého kompresora, je potrebné sa ich najskôr pokúsiť z kondenzátora vypláchnuť, aby sa vylúčila možnosť opätovného zavedenia nečistôt do systému. Preplachovanie špeciálnymi kvapalinami a preplachovacím strojom je však relatívne účinným riešením iba v prípade kondenzátorov postavených sériovou technikou, t. j. vybavených jednou hadovitou trubicou, ktorá priamo spája vstup s výstupom kondenzátora. Preplachovanie je však neúčinné v prípade chladičov klimatizácie s paralelným prúdením a viacrúrkovou štruktúrou s veľmi malými prierezmi vodivých kanálov, kde jednotlivé paralelne usporiadané trubice prechádzajú do medziľahlých komôr, z ktorých je veľmi ťažké vypláchnuť nečistoty. V súčasnosti možno povedať, že paralelné kondenzátory sú vo vozidlách bežné a že nahradili sériové kondenzátory. Paralelné kondenzátory sú ľahké a účinné, ale veľký počet medziľahlých komôr bohužiaľ podporuje usadzovanie nečistôt v nich, ktoré sa ťažko odstraňujú prepláchnutím – jediným skutočne účinným riešením je výmena takéhoto kondenzátora za nový – poznamenáva zástupca spoločnosti Nissens. Preto sa najmä v prípade zadretia kompresora, ak má klimatizačný systém paralelný kondenzátor, odporúča pred inštaláciou nového kompresora vymeniť kondenzátor za nový. Používanie starého kondenzátora po zadretí kompresora klimatizácie môže spôsobiť vniknutie pilín do systému, čo môže viesť k zablokovaniu expanzného ventilu alebo expanznej trysky a poškodeniu nového kompresora.



Filtračná sušička

Základným prvkom, ktorý spolupracuje s kondenzátorom, je sušič, známy aj ako filter klimatizácie, ktorý je často z výroby integrovaný s kondenzátorom. Vlhkosť, ktorá sa dostane do systému a spôsobuje tvorbu kyselín spôsobujúcich koróziu, je absorbovaná hygroskopickým činidlom, ktorým je sušič naplnený. Vzhľadom na svoj malý objem má sušič obmedzenú absorpčnú kapacitu. Treba mať na pamäti, že sušič by sa mal vymeniť vždy, keď sa systém odtesni alebo otvorí, keď sa vymení kondenzátor alebo keď sa zasekne kompresor.