Gumové pásy sa stávajú čoraz bežnejším javom na staveniskách a iných miestach, kde sa používajú pracovné zariadenia. Sú alternatívou k tradičným oceľovým pásom a ponúkajú množstvo výhod, ako je nižšia hladina hluku, menšie zaťaženie terénu a väčšie pohodlie obsluhy.
Hoci spojené kovové dosky zabezpečovali odolnosť, mali aj mnoho nevýhod. Konštrukcie gumových pásov eliminujú väčšinu týchto nevýhod typických pre oceľové konštrukcie. Výroba gumových pásov sa líši od klasických oceľových pásov použitím alternatívneho procesu, podobného výrobe automobilových pneumatík. Vnútorná štruktúra gumových pásov je pružná oceľová sieťovina, ktorá slúži ako spojovací prostriedok pre všetky konštrukčné komponenty, ako sú oceľové kordy a nosné kovové dosky. Stabilita tohto spojenia je prísne závislá od kvality použitej siete, ale toto riešenie je menej náchylné na poruchy v porovnaní s tradičnými oceľovými pásmi, kde sú oceľové články navzájom spojené.
Spomedzi stavebných strojov sa gumové pásy používajú predovšetkým v minibagroch , ktoré im poskytujú stabilitu na nerovnom teréne a umožňujú prácu v mestách a na súkromných pozemkoch bez poškodenia povrchu. Ich ľahkosť a kompaktnosť sú ideálne pre minibagre a zaisťujú manévrovateľnosť v stiesnených priestoroch. Nakladače s gumovými pásmi získavajú ľahšiu manévrovateľnosť v náročných podmienkach.
Flexibilný gumený povrch sa vyznačuje vynikajúcou priľnavosťou na rôznych povrchoch vrátane asfaltu, dlažobných kociek a chodníkových dosiek, čo ho odlišuje od tradičných oceľových pásov, ktoré často vedú k poškodeniu zeme. Najmä modely s veľkým počtom článkov, ako sú tie, ktoré sa používajú v pásoch s rozmermi 230 x 48 x 68, dokážu efektívne prekonávať nerovný terén. Okrem toho gumové pásy našli uplatnenie aj pri prácach v interiéri , kde aj tie najmenšie minibagre môžu voľne manévrovať cez dvere a vykonávať demolačné práce v halách, skladoch a iných zariadeniach. Ich všestrannosť im umožňuje pracovať na rovnom povrchu aj v priestoroch s výkopmi alebo sutinami, čo ich robí mimoriadne užitočnými v oblastiach s rozmanitou štruktúrou terénu, čo umožňuje presné ovládanie a efektívne vykonávanie úloh.
Použitie gumových pásov namiesto tradičných oceľových má mnoho výhod. Medzi ne patria:
Gumové pásy sú všestranným riešením, ktoré ponúka oproti tradičným oceľovým pásom mnoho výhod. Ich využitie v rôznych oblastiach neustále rastie, čo z nich robí budúci trend v strojárstve.
Gumové pásy sú zložité štruktúry pozostávajúce z niekoľkých vrstiev s rôznymi funkciami. Jadro, vyrobené z oceľovej sieťoviny alebo tyčí, tvorí kostru pásu a je zodpovedné za jeho pevnosť. Na ňom je umiestnená gumová vrstva, ktorá má priamy kontakt so zemou a poskytuje tlmenie počas jazdy. Gumová zmes, z ktorej je vyrobená, sa vyznačuje vysokou odolnosťou voči oderu a mechanickému poškodeniu. Vonkajšia vrstva pásu je dezén, ktorého vzor je zodpovedný za priľnavosť k zemi a môže sa líšiť v závislosti od použitia stroja.
Tieto rôzne prvky tvoria ucelený celok, ktorý dodáva gumovým pásom ich charakteristické vlastnosti, ako je flexibilita, pohodlie jazdy, znížené opotrebenie a dlhšia životnosť.
Gumové pásy sú moderným riešením, ktoré ponúka oproti tradičným oceľovým pásom mnoho výhod. Sú flexibilnejšie, tichšie a menej poškodzujú zem. Hoci sú drahšie na kúpu, ich nižšie opotrebenie a nižšie zaťaženie stroja môžu z dlhodobého hľadiska znížiť prevádzkové náklady.
Húsenica značky ITR Usco (A: 0214331)