Ako vidíme, tepelný komfort nie je len pohodlie, ale aj nevyhnutnosť. Aby sme však mohli využiť pozitívne vlastnosti, ktoré nám klimatizovaná kabína nákladného vozidla poskytuje, mali by sme sa postarať o správnu prevádzku klimatizačného systému. Nasledujúce tipy nám s tým pomôžu.
Tesne pred letnou sezónou sú špecializované autoservisy zaoberajúce sa klimatizačnými systémami vo vozidlách v obliehaní. Riadenie vozidla v horúcich dňoch určite ovplyvňuje pohodlie vodiča kamióna, ale má aj významný vplyv na bezpečnosť. Štúdie vykonané v podmienkach vysokých teplôt medzi vodičmi autobusov naznačujú, podobne ako v priemyselnej psychológii, že vysoká teplota môže znížiť dráždivosť centrálneho nervového systému, oslabiť termoregulačné funkcie tela a podporiť vznik úpalu. Keď telesná teplota stúpne nad 38 °C, tento účinok je ešte silnejší. Ak znížime telesnú teplotu na 37 °C, môžeme si všimnúť zníženie počtu urobených chýb.
1. Základnou činnosťou je úvodný rozhovor s používateľom vozidla. Správne položené otázky umožňujú posúdiť stav klimatizačného systému a identifikovať prvky, ktorým je potrebné venovať pozornosť ako prvým. Medzi príklady patria otázky „Kedy bol systém naposledy servisovaný“, „Chladí?“.
2. Doplnenie klimatizácie . Fráza, ktorá sa veľmi často objavuje počas rozhovoru medzi používateľom a servisným technikom. Musíme si uvedomiť, že klimatizačný systém je systém špecifickej veľkosti, takže množstvo chladiva v ňom prítomného je určené výrobcom vozidla a práve toto množstvo umožňuje kompresoru, ako aj ostatným prvkom systému, bezproblémovú prevádzku. Preto by sa chladivo malo dopĺňať pomocou vhodného nástroja, napríklad v servisnej stanici klimatizácií, a pomocou databázy dopĺňania (databázu si môžete bezplatne stiahnuť na https://www.mahle-aftermarket.com/eu/ ). Príliš veľa chladiva môže spôsobiť odplavenie olejového filmu na prvkoch kompresora. Ďalším nebezpečenstvom je zvýšenie tlaku v systéme, ako aj účinok upchatia kvapalinou, čo vedie k poškodeniu kompresora. Príliš málo chladiva môže zase viesť k nedostatočnému mazaniu prvkov kompresora, pretože práve chladivo je nosným médiom pre olej.
3. V klimatizačnom systéme sa okrem chladiva používa aj olej. Jeho úlohou je mazať prvky kompresora a chrániť steny prvkov systému pred koróziou. Koľko by sme ho mali do systému pridávať? Správnym pravidlom je rovnosť „koľko berieme, toľko dávame“. Prebytočný olej môže spôsobiť nebezpečné účinky. Zablokovanie toku chladiva vo výparníku, alebo v horšom prípade mechanické poškodenie kompresora klimatizácie.
4. Ďalšou chemickou látkou, s ktorou sa môžeme stretnúť počas bežnej údržby klimatizačného systému, je kontrastná látka. Táto látka je spolu s UV lampou určená na pomoc pri detekcii netesností. Pamätajte, že 1 g kontrastnej látky v systéme umožňuje použitie už spomínanej lampy. Nadmerná kontrastná látka mení fyzikálne parametre oleja, riedi ho, čo negatívne ovplyvňuje jeho mazacie vlastnosti.
5. Úniky sú bežným problémom, ktorý sa v klimatizačnom systéme často vyskytuje. Aj efektívny systém bez únikov je vystavený úniku chladiva. Je to spôsobené mikroúnikmi, ale aj javom nazývaným difúzia. Čo ak je však únik nadmerný? V takom prípade sa často používa tmel do klimatizácie. Jeho účinok je založený na reakcii so vzduchom obklopujúcim únik a zmene skupenstva z kvapalného na pevné. Pamätajte však, že nesprávne použitie tmelu môže viesť k poškodeniu kompresora. Okrem toho súčasné predpisy stanovujú, že v prípade úniku chladiva v systéme nad 40 g (v prípade jedného výparníka) a 60 g (dva výparníky) by sa mal systém skontrolovať a opraviť a oprava by sa mala zdokumentovať.
6. Jedným z procesov počas prevádzky systému je vytvorenie (a udržiavanie približne 20 minút) vákua . Táto fáza umožňuje nielen správne doplnenie systému činidlom, ale čo je najdôležitejšie, umožňuje odstránenie vlhkosti zo systému. Vákuum by sa malo vytvoriť a udržiavať 20 – 30 minút. Tento čas umožňuje zmenu skupenstva molekúl vody, kvapalina sa zmení na plynné skupenstvo. Týmto spôsobom môžeme odstrániť vlhkosť prítomnú v systéme. Často sa môžete stretnúť so situáciou, keď sa tento čas drasticky skráti na 10 minút alebo menej. Toto je zjavná chyba a tejto praxi by sa malo vyhnúť. Pamätajte tiež, že proces udržiavania vákua by sa mal vykonávať pri teplote blízkej 20 °C. Nižšia teplota (pod 12 °C) nezabezpečí správne odstránenie vlhkosti.
7. Použite identifikátor alebo analyzátor chladiva. Toto zariadenie umožňuje rýchle posúdenie chemického zloženia klimatizačného systému. Vo vozidlách jazdiacich po našich cestách sa môžeme stretnúť nielen so systémami, v ktorých bolo chladivo r1234yf nahradené chladivom r134a, ale môžeme sa stretnúť aj so zmesou uhľovodíkov. Príkladom by mohla byť zmes plynov, propánu a butánu. Oleje, ktoré v systéme používame, boli vyvinuté s ohľadom na „klasické“ chladivá. Ich kombinácia s uhľovodíkmi môže skrátiť životnosť komponentov systému vrátane kompresora. Treba tiež pamätať na to, že uhľovodíky sú horľavé, a to vytvára riziko nielen poškodenia klimatizačnej stanice, ale čo je najdôležitejšie, drasticky znižuje bezpečnosť v prípade dopravnej nehody a predstavuje hrozbu pre personál obsluhujúci systém.
8. Nezabudnite vymeniť kabínový filter a riadne dezinfikovať systém. Tieto dve činnosti nám nielen umožňujú dýchať čistejší vzduch so zníženým množstvom prachu PM2,5, ale tiež zaisťujú mikrobiologickú bezpečnosť v kabíne vozidla.