Postoj vedeckej komunity je jasný – klimatickej katastrofe sa vyhneme iba vtedy, ak dosiahneme globálnu klimatickú neutralitu, t. j. stav rovnováhy medzi emisiami a absorpciou skleníkových plynov. Jedným z hlavných predpokladov Európskej zelenej dohody (EGD), ktorú vypracovala Európska komisia, je znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy o 90 %, aby sa ekonomika EÚ do roku 2050 stala klimaticky neutrálnou. Takéto vysoké ciele sú jednou z najzávažnejších výziev, ktorým čelí sektor dopravy. Jediným spôsobom, ako ich dosiahnuť, je technologická transformácia a cesta udržateľného rozvoja.
Dosiahnutie tohto cieľa však nebude jednoduché, pretože tempo znižovania emisií v sektore dopravy klesá pomalšie, ako sa očakávalo. S rastúcou mobilitou ľudí sa emisie oxidu uhličitého z dopravy zvyšujú[1].
Jedným z kľúčových dokumentov Európskej zelenej dohody na túto tému je „Stratégia pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu“. Je základom zelenej a digitálnej transformácie a zvyšovania odolnosti dopravného systému EÚ voči budúcim krízam a jej cieľom je usmerňovať prácu v nasledujúcich rokoch. Ako je uvedené v predpokladoch Európskej zelenej dohody, vďaka inteligentnému, konkurencieschopnému, bezpečnému, dostupnému a cenovo dostupnému dopravnému systému sa emisie do roku 2050 znížia o 90 %[2].
Stratégia stanovuje celkovo 82 iniciatív v 10 kľúčových oblastiach činnosti („hlavné iniciatívy“). Sú to:
Brusel identifikoval mnoho oblastí, ktoré priamo a veľmi hlboko ovplyvnia sektor dopravy – pričom na ich implementáciu poskytol relatívne málo času. Dokument navyše vyvolal veľa kontroverzií zo strany jednotlivých členských štátov EÚ vrátane Poľska. V súčasnej podobe sú niektoré jeho ustanovenia nekonzistentné, nezodpovedajú predpokladom klimatického práva a diskriminujú niektoré členské štáty.
Aby sa dosiahol spomínaný scenár klimatickej neutrality, do jeho realizácie sa budú musieť zapojiť všetky druhy dopravy: cestná, železničná, letecká a vodná. Každý z nich by sa mal stať udržateľnejším – ale čo to v skutočnosti znamená? Zjednodušene povedané, mala by to byť efektívna doprava, ktorá spĺňa očakávania spoločnosti, je ekonomicky výhodná a zároveň minimalizuje škodlivý vplyv dopravných prostriedkov na životné prostredie.
Z hľadiska znižovania emisií patria elektrifikácia a alternatívne palivá medzi najdôležitejšie prvky dekarbonizácie dopravy. Rovnako dôležité je neustále zlepšovať materiály používané pri výrobe vozidiel, aby boli ľahšie a odolnejšie. To nebude možné bez prístupu k vhodným finančným nástrojom, a to na úrovni EÚ aj na vnútroštátnej úrovni, ktoré sú potrebné na dosiahnutie tohto cieľa.
Niet pochýb o tom, že EÚ a národná administratíva by mali podporovať všetky vedecké a inovatívne projekty zamerané na dosiahnutie čo najväčšieho zníženia emisií z dopravy. Jedným z riešení týkajúcich sa možnosti získania finančných prostriedkov v oblasti vedeckého výskumu a inovácií je program EÚ Horizont Európa, ako aj národné programy financovania.
Jedným z konceptov Európskej zelenej dohody sú tzv. zelené dodávateľské reťazce. Táto myšlienka predpokladá, že sú navrhnuté tak, aby minimalizovali celkový vplyv produktu na životné prostredie počas celého jeho životného cyklu: od návrhu, cez výrobu, balenie, predaj, používanie až po recykláciu. To všetko s ohľadom na procesy skladovania a prepravy, ktoré by mali spĺňať príslušné environmentálne normy. Okrem toho dôležitou zmenou, ktorú majú nové nariadenia priniesť, je zvýšený tok informácií v každej fáze prepravy jednotlivých produktov. Vzhľadom na výzvy, ktorým čelia spoločnosti chemického priemyslu v oblasti distribúcie, má mimoriadny význam legislatívna práca na Stratégii EÚ pre udržateľné chemikálie. Tento dokument je dôležitým krokom k dosiahnutiu nulového znečistenia pre netoxické prostredie, ktoré bolo oznámené v Európskej zelenej dohode. Chémia, bez ohľadu na stratégiu, ktorá sa v súčasnosti zavádza, je odvetvie, ktoré už dlho podniká kroky na zníženie vplyvu na životné prostredie v oblasti prepravy produktov, ktoré vyrába. Poľská komora chemického priemyslu spolu s Varšavskou ekonomickou školou realizovali v rokoch 2016 – 2019 projekt ChemMultimodal.
– Jeho cieľom bolo predstaviť myšlienku kombinovanej prepravy chemických produktov a poukázať na jej výhody. Vďaka spolupráci medzi výrobcami chemických produktov, dopravcami, logistickými operátormi a verejnými orgánmi sa podiel kombinovanej dopravy v chemickom sektore zvýšil o 10 % a zároveň sa emisie oxidu uhličitého znížili o 5 % – povedal Dr. Ing. Tomasz Zieliński, prezident predstavenstva Poľskej komory chemického priemyslu.
Všetky subjekty v odvetví dopravy, špedície a logistiky (TSL) a chemickom priemysle nepochybne čelia výzve implementácie zmien súvisiacich so zavedením politiky Európskej zelenej dohody, ktorú zaviedli orgány EÚ a následne aj poľský zákonodarca. Európska zelená dohoda predstavuje pre spoločnosti v chemickom priemysle obrovskú výzvu, ale stojí za to ju vnímať aj ako príležitosť na rozvoj a implementáciu rôznych, často inovatívnych technologických alebo organizačných riešení. Dosiahnutie cieľa klimatickej neutrality si bude vyžadovať opatrenia vo všetkých odvetviach hospodárstva vrátane investícií do ekologických technológií a zavádzania čistejších a lacnejších foriem dopravy.
Problémy, ktorým bude čeliť doprava v súvislosti s predpokladmi Európskej zelenej dohody, boli široko diskutované v analýze Poľskej komory chemického priemyslu a Výskumnej siete Łukasiewicz – Inštitútu logistiky a skladovania s názvom „Výzvy pre sektor dopravy a logistiky v rámci Európskej zelenej dohody (EGD)“, ktorá bola špeciálne pripravená a dostupná pre potreby členov PIPC.
Nízkoemisná doprava bude témou diskusie aj počas 8. Poľského chemického kongresu, ktorý sa uskutoční 16. júna ako celodenný online televízny program. Účasť na podujatí je pre všetkých registrovaných účastníkov bezplatná. Podrobnosti a registrácia sú k dispozícii na adrese: https://www.kongrespolskachemia.pl/.
Článok pripravila Poľská komora chemického priemyslu.
[1] Údaje z Európskej environmentálnej agentúry: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografika
[2] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_20_2329