Viac ako 30 rokov na trhu

109 obchodov v 3 Štátoch

Dodanie 24h

03-01-2024

Bezpečnosť jazdy s retardérom a nákladným vozidlom

Automobilový priemysel je plný špecializovaných termínov, ktoré mnohým môžu pripadať neznáme. Jedným z nich, ktorý si v poslednej dobe získal na popularite v diskusiách o bezpečnosti a účinnosti vozidiel, je retardér. Čo to vlastne je? Dnes sa bližšie pozrieme na to, ako retardér funguje a používa sa, pričom zdôrazníme jeho kľúčový význam v dopravnom priemysle.

Retardér – čo to je?

Zaujíma vás, čo je retardér? Nie je to nič iné ako inovatívny brzdový systém. Retardér vďačí za svoj názov anglickému slovu retard, ktoré znamená spomaľovať. Používa sa v niektorých vozidlách, najmä v nákladných vozidlách a autobusoch, a slúži na dodatočné brzdenie motorom. Jeho účelom je znížiť opotrebovanie kotúčových a bubnových bŕzd a zvýšiť bezpečnosť jazdy , najmä pri dlhých zjazdoch, kde hrozí prehriatie bŕzd, ako aj pri jazde v náročnom teréne.

Aké typy retardérov existujú?

Retardéry sa stali neoddeliteľnou súčasťou mnohých nákladných vozidiel a autobusov a poskytujú dodatočnú bezpečnosť a úspornosť v porovnaní s tradičnými brzdami. Ako funguje retardér? Jeho hlavným účelom je spomaliť vozidlo bez použitia hlavného brzdového systému . Rozlišujeme:

  • hydrodynamický retardér – je jeden z najpopulárnejších doplnkových brzdových systémov. Hydrodynamický retardér sa skladá z dvoch rotorov umiestnených v puzdre naplnenom špeciálnym olejom. Jeden z rotorov je poháňaný hnacím hriadeľom vozidla, zatiaľ čo druhý rotor funguje ako brzda. Keď vodič aktivuje systém, olej sa pumpuje medzi tieto rotory, čo spôsobuje hydrodynamický odpor. Tento odpor spomaľuje otáčanie hnacieho hriadeľa, čo následne brzdí vozidlo;

  • Elektrokinetický retardér – je obzvlášť cenený pre svoju spoľahlivosť, odolnosť a schopnosť zabezpečiť dodatočné brzdenie efektívnym a ekonomickým spôsobom. Základným princípom fungovania elektrokinetického retardéra je využitie elektrokinetickej indukcie na brzdenie. Keď vodič aktivuje retardér, generuje magnetické pole okolo hnacieho hriadeľa. Toto magnetické pole vytvára indukčný prúd v hriadeli, čo vedie k vytvoreniu elektromagnetickej sily, ktorá pôsobí proti pohybu hriadeľa. Dôležité je, že medzi brzdou a hnacím hriadeľom nedochádza k priamemu kontaktu, čo minimalizuje opotrebenie a potrebu údržby.

Retardéry možno tiež rozdeliť na:

  • retardér – brzda fungujúca na jednom z predtým spomínaných princípov – hydrodynamickom alebo elektromagnetickom. Najčastejšie sa montuje ako samostatný modul na hnací hriadeľ. Jeho činnosť zahŕňa využitie odporu kvapaliny v hydrodynamickej verzii alebo elektrokinetických síl na generovanie brzdného odporu. Dôležité je, že retardér môže fungovať nezávisle od hlavného brzdového systému vozidla;
  • intardér – hydrodynamický brzdový systém, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou prevodovky a pôsobí priamo na hnací hriadeľ. Jeho mechanizmus fungovania je založený na využití odporu generovaného prúdením oleja cez špeciálne navrhnuté obežné kolesá. Vďaka priamemu spojeniu s hnacím hriadeľom cez prevodovku má intardér často vyššiu účinnosť v porovnaní s tradičnými retardérom.

Retardér – ako a kedy ho použiť?

Zvyšovanie prepravných možností spoločností, znižovanie prevádzkových nákladov vozidiel a zároveň zaručenie vyššej úrovne bezpečnosti a komfortu jazdy – to sú len niektoré z výhod retardéra. Ako ho používať, aby bol efektívny? Tu sú najdôležitejšie pravidlá:

Ako ovládať retardér?

Väčšina ťahačov je vybavená pákou retardéra, ktorá sa nachádza na pravej strane volantu. Retardér sa aktivuje stlačením tlačidla na nej. Je však dôležité venovať pozornosť otáčkam motora počas jeho prevádzky, ktoré by nemali klesnúť pod 1600 ot./min . To vám umožní udržiavať vysoký brzdný výkon. Pokiaľ ide o zvyšovanie a znižovanie brzdného výkonu, je možné ho nastaviť pomocou tej istej páky – jej posunutím nahor alebo nadol. Na vypnutie retardéra jednoducho znova stlačte vyššie uvedené tlačidlo alebo použite plynový pedál.

Kedy je najlepšie zapnúť retardér?

Odporúča sa používať retardér, najmä na dlhých zjazdoch. V prípade ťažkých vozidiel, ktoré môžu vážiť až 35 ton, sa tradičné brzdy môžu prehriať, čo predstavuje bezpečnostné riziko. Použitie retardéra umožňuje vozidlu postupné spomaľovanie a pomáha udržiavať konštantnú rýchlosť , takže brzdový systém nákladného vozidla je menej zaťažený.

Kedy sa vyhnúť použitiu retardéra?

Hoci je retardér nepochybne užitočným nástrojom, existujú situácie, v ktorých môže byť jeho použitie riskantné . V zime na klzkom povrchu retardér spomaľuje najmä ťahač, čo môže viesť k situácii, keď sa príves naďalej pohybuje vyššou rýchlosťou. To môže viesť k rozbitiu vlaku. V teplých mesiacoch, keď sa brzdy môžu prehriať, sa oplatí použiť automatický režim retardéra, ktorý sa aktivuje pri preťažení brzdového systému.

Retardérový systém je kľúčový pre bezpečnosť jazdy nákladného vozidla. Je to efektívne riešenie pre vodičov nákladných vozidiel, ktoré zabezpečuje optimálne brzdenie aj v tých najťažších cestných podmienkach. Či už ide o brzdenie pri jazde z kopca, brzdenie s ťažkým nákladom alebo jazdu v náročných poveternostných podmienkach , retardér je neoceniteľným nástrojom. Uistite sa, že funguje správne – vyberte si náhradné diely pre nákladné vozidlá od Autos. Náš autoservis je zárukou kvality a profesionality.